BALANÇOS

24 de maig 2011

Tinc quaranta anys. Dels que conto,
quants creuen que n'he viscut?
Passem comptes. Jo he sigut,
fins als dotze anys, un nen tonto.
Total: dotze anys que no són.
Dotze anys plens, puix era buit.
Qui en treu dotze... vintivuit.
 Seguim comptant. Quan el món
vaig veure per un forat,
vint anys complerts ja tenia:
doncs vuit més que no savia
per què al món era arribat.
Diguem vint i en queden vint.
Entre estar malalt i près,
posem-n'hi tres: vintitres.
I, quants n'he passat dormint!
Dormint la tercera part,
vuit hores al dia o nou.
Els ters de quaranta...? Prou
que he dormit tretze anys i quart.
Vintitrès i tretze, just:
trentasis. En queden quatre
per poguer viure i combatre
entre el goig i el disgust.
Dels quatre n'he plorat dos
la mort de la meva mare;
un i mig la mort del pare,
i en queda mig profitós.
Cinc mesos d'anar al darrera
d'una dona... Tot perdut!
Queda un mes. No l'he viscut!
Hi errat el compte! Com Pere
que em dic, els juro formal
que he viscut sols un moment.
Era de nit... i la gent
digué que havia fet mal!
Si he viscut un instant sol,
i encara algú m'ho censura,
què en trec de viure!... Criatura!
Viu i calla...! Déu ho vol!

Pere Anton Torres
(Català no normatiu. Transcripció literal del llibre
"Poesies humorístiques catalanes" Biblioteca Bonavia Vol. V - 1925)

1 comentaris:

Galderich ha dit...

Ha, ha... és molt curiós l'humor dels nostres avis amb el seu enginy que sempre treu punxa a tot!

Publica un comentari a l'entrada